Hva som først og fremst bør gjøres for å snu den dystre sykefraværsstatistikken i helsesektoren, er vanskelig og sammensatt, mener Hoff Bernstrøm.
– Jeg tenker det beste vi kan gjøre er å sørge for en minst mulig belastende arbeidsdag, sier hun.
Det er forebyggende arbeid det handler om, påpeker Osborg Ose; passe på at de ansatte ikke slites ut.
Å møte mennesker i ulike kriser, krever stor grad av kompetanse og profesjonalitet av helse- og sosialpersonell, understreker forskeren: – Først og fremst må det lages et godt vern om ansattes helse og velferd på kort og lang sikt.
Dette gjøres ved å få på plass et relevant og effektivt HMS-arbeid, som systematisk arbeider med bedre vern av ansatte. Der er det store mangler i dag, mener forskeren.
– Ansatte i helse-, velferd- og omsorgstjenester, inkludert barnehager og grunnskoler, må av sine ledere fremover ses på som investeringsobjekter, bedyrer Osborg Ose.
Hun hevder at mange ansatte i disse tjenestene i dag opplever at de behandles som brikker, heller enn verdifulle ansatte.
– Det er ikke nok at jobben er meningsfull, folk må verdsettes, behandles godt og oppleve å bli satset på, understreker hun.
Som samfunnsøkonom mener Osborg Ose at vi må bruke betydelig mer av ressursene våre på disse tjenestene, og presiserer at det vil være en god investering for fremtiden:
– Den tiden det var mulig å bytte ut slitne folk og la folketrygden ta over ansvaret og heller ansette nye, er ikke lenger mulig, for det finnes ikke en kø av folk som vil ha jobb. De må passe på alle de har.