fbpx
svart-bakgrunn-aspect-ratio-9-16svart bakgrunn

Søknadsprosess i The Voice-stil og virale videoer med humor og hatter blir stadig vanligere.

shutterstock_2300457025-scaled-aspect-ratio-9-16En mann med hestehode sitter foran pcen

Hva skjer egentlig med rekruttering for tiden?

Slik skiller du deg ut på arbeidsmarkedet

– Hva om rekruttering var som The Voice?

Slik startet Fredrik Fornes et innlegg på LinkedIn for ett år siden. Det ble starten på en «blind» rekrutteringsprosess, der kandidatene ikke skulle avsløre navn, kjønn eller andre kjennetegn som kunne avsløre identiteten. Under intervjuet ble kameraet slått av, og stemmen forvrengt. Slik ville lederen for synlighet og kommunikasjon i Hubify unngå å la seg farge av annet enn kompetanse når han skulle velge sin nye medarbeider.

Målet med den alternative fremgangsmåten var å unngå forutinntatthet og diskriminering, sier Fornes. Men han medgir at det også var et stunt som gjorde at selskapet skilte seg ut.

Det lykkes han med. Kampanjen fikk stor oppmerksomhet, og uten noen form for tradisjonell stillingsannonse, strømmet mer enn 50 søkere til. En av disse var Cecilie Refsnes Milenkovic.

– Hemmeligholdet trigget nok kreativiteten hos meg, sier Milenkovic. Hun valgte å heve lista enda et hakk da hun søkte på jobben, som sitt alter ego – enhjørningen. Med et gjennomført konsept som besto av en egen e-postadresse, visittkort og gjennomgående grafiske elementer, var det hun som stakk av med jobben. Det var ikke tilfeldig, sier Fornes.

– I tillegg til at kompetansen må være på plass, husker du jo best de som evner å skille seg ut. Det gjelder begge parter i rekrutteringsprosessen.

FREDRI1-aspect-ratio-9-16
Bilde av Fredrik og Cecilie som ser inn i kamera

Fredrik Fornes og Cecilie Refsnes Milenkovic i Hubify. Foto: Hubify.

De fleste velger gjenbruk

Å bruke utradisjonelle fremgangsmåter til å fange kandidaters oppmerksomhet, er ikke unikt. Men det er heller ikke vanlig. For de aller fleste stillingsannonser ser ut som de har gjort i 20 år.

– Går du tilbake i avisarkivet og ser på stillingsannonsene fra år 2000, ser du at de ikke har utviklet seg noe særlig, mener Fornes. Han synes det er fascinerende at de fleste fremdeles følger en slags standardmal for både utlysning og søknad, når hele poenget er å skille seg ut og konkurrere om oppmerksomheten.

Påfallende mange søker etter folk som er «fremoverlent», «nytenkende» og «utadvendte». De aller fleste tilbyr «konkurransedyktige betingelser». Hva betyr egentlig det?

– Det er nok en ganske høy grad av klipp og lim når det gjelder stillingsannonser, sier Eigil Møller.

Han jobber som karriereveileder i Karriere Troms, og har inntrykk av at mange synes det føles trygt å gjenbruke innholdet som allerede er godkjent i virksomheten. Mange har dårlig tid når de skal rekruttere, og tar seg ikke tid til å spørre seg selv hva de egentlig trenger av kompetanse og erfaring.

Eigil-Moller-Karriere-Troms-aspect-ratio-9-16
Portrettbilde av Egil Møller

Eigil Møller, karriereveileder i Karriere Troms. Foto: Karriere Troms

– Men i et arbeidsmarked der alle skriker etter gode folk, så det er blitt veldig viktig også for arbeidsgivere å skille seg ut. Stillingsannonser kan være et godt markedsføringsmiddel, sier Møller.

I dag er Norge et av landene i Europa med høyest sysselsettingsgrad, viser tall fra EU sitt statistikkbyrå, Eurostat. Arbeidsledigheten er på bare 3,6 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Det betyr at arbeidsgivere ikke lenger kan nøye seg med å treffe de som søker aktivt, de må også forsøke å nå de som egentlig har det helt greit der de er. Da må de tenke annerledes, mener Møller. Han har selv lang erfaring med salg, og mener arbeidsgivere bør tenke mer på hvordan de kan selge seg inn og gjøre seg attraktive til kandidatene.

– Det finnes mange måter å gjøre det på, og selvsagt kan ikke alle være like kreative. Men det skal ikke så mye innsats til for å bli bedre, mener han.

Små ting kan gjøre stor forskjell

Hva står det egentlig i stillingsannonsen din? Bruker du ord fordi de er blitt standardbegreper, uten at de egentlig betyr noe for deg? Kan du skrive annonsen på en måte som gjør at du skiller deg litt ut?

Legger du ned litt arbeid og gjør noen justeringer, kan du få budskapet frem på en tydeligere måte, mener Møller.

Han foreslår også å jobbe mer helhetlig med å vise frem bedriften og de som jobber der, slik at du skaper et langsiktig, godt inntrykk på dine egne flater. Det kan ha mye å si for kandidater som gjør sin egen research av deg som arbeidsgiver.

Fornes i Hubiify er overbevist om at han ikke ville fått tak i de samme kandidatene dersom han hadde valgt en mer tradisjonell utlysning.

– Flere av kandidatene fortalte at det var den utradisjonelle og kreative utlysningen som trigget dem, selv om flere av dem egentlig ikke hadde tenkt å skifte jobb.

Han forstår at det ikke passer for alle å gjøre som dem, men er enig med Møller i at alle arbeidsgivere bør gjøre det de kan for å tiltrekke seg nye kandidater.

– Bruk menneskene i virksomheten som gode ambassadører, for eksempel på LinkedIn. De er de mest kraftfulle markedsførerne du har. Og ikke minst – tør å investere i gode rekrutteringsprosesser, anbefaler han. Det lønner seg.

shutterstock_678492568-scaled-aspect-ratio-9-16
En mann sitter foran pcen med en klovnenese

Å skille seg ut i en jobbsøkerprosessen kan være en fordel. Det gjelder begge parter i rekrutteringsprosessen. Foto: Shutterstock

Én video, 50 henvendelser

På samme måte som lite har skjedd med de fleste stillingsannonser, har også måten de besvares på holdt seg på trygg, kjent grunn. Resultatet er bunker med søknader som starter og slutter på nøyaktig samme måte – med en god del standardfraser imellom. De færreste tør å gå utover malen som alle synes å være enige om å bruke.

Dette var Torjus Lunder Bredvold klar over da vikariatet hans som SoMe-ansvarlig i Helsedepartementet nærmet seg slutten i fjor. Han var lei av å bruke mye tid på å skreddersy søknader til hver enkelt jobbutlysning, som kanskje ikke resulterte i så mye som en tilbakemelding.

– Det varierer naturligvis hvor hard konkurransen er, men med mindre du er den eneste som søker, er du nødt til å skille deg ut på et eller annet vis, sier han.

Torjus-Bredvold-aspect-ratio-9-16
Portrettbilde av Torjus Bredvold

Torjus Lunder Bredvold var lei av å bruke mye tid på å skreddersy søknader til hver enkelt jobbutlysning. Foto: Spoon

Som innholdsprodusent og mat-influenser, merket han at den tradisjonelle søknaden ikke var det beste formatet for å formidle hans kompetanse. Etter noen åpne søknader uten respons, valgte han derfor en annen fremgangsmåte.

– Jeg tenkte at jeg kunne vise det jeg kan på en bedre og morsommere måte i en video. Hvis videoen ble bra, kunne det virkelig fungere, sier Bredvold.

Og det gjorde det. Ni minutter etter at han sendte videoen på e-post til noen utvalgte arbeidsgivere, kom det første svaret. Da bestemte han seg for å trykke på knappen også på LinkedIn. Resten er historie.

– Jeg var veldig nervøs. Jeg følte at det var flaut, og det ble veldig offentlig. Tenk hvis videoen fikk bare to likes?

Bredvold la fra seg telefonen og sjekket ikke LinkedIn før dagen etter. Da innså han raskt at han ikke hadde trengt å bekymre seg. Videoen gikk viralt, og har i dag nesten 1400 reaksjoner.

– Responsen har vært helt vanvittig. Jeg er helt blåst i bakken av hele sirkuset. Jeg ble kontaktet av en masse folk som ville ha kontakt, og totalt fikk jeg 50 jobbrelaterte henvendelser. Plutselig var situasjonen helt snudd opp ned, det var veldig uvant. Nå var det jeg som måtte filtrere en bunke, sier Bredvold som brukte tre uker på å velge arbeidsgiver – en luksussituasjon de færreste kandidater opplever.

Skjermbilde-2023-06-26-153805-e1687937637930-aspect-ratio-9-16
En skjermdump av en film der en person presenterer seg selv og sin kompetanse

Torjus Lunder Bredvold fikk totalt 50 jobbrelaterte henvendelser etter at han la ut en morsom video med informasjon om hva slags kompetanse han hadde. Foto: Privat

Ut av komfortsonen

Å vise et slikt initiativ og gjennomføringsevne, er helt klart noe som vil gi deg oppmerksomhet, mener karriereveileder Møller. Og selv om ikke alle passer til å lage morsomme videoer, er det flere fellestrekk ved Bredvolds fremgangsmåte som kan tjene som inspirasjon for andre.

– Personlig mener jeg en standard søknad og CV er litt traust. Vær litt kreativ og tenk på søknaden som et salgsbrev der du skal selge inn deg selv for å komme videre til intervju, oppfordrer Møller.

Hva er det med deg som du kan fremheve? Har du noen verdier som du kan fortelle om på en litt annerledes måte? Gå litt ut av komfortsonen og vis hvorfor du er motivert, råder han.

Men ikke vent på at arbeidsgiverne skal kommer til deg. Er det et firma du er interessert i? Les deg opp på dem, og ta direkte kontakt. Husk at det er utrolig mange ledige stillinger som ikke lyses ut på vanlig måte.

– Er det noe du ønsker å vite mer om, så ikke vær redd for å ringe. Da får du mer informasjon du kan bruke når du søker, og så viser du i tillegg at du har litt guts. Og husk – salget er allerede i gang når du tar den telefonen.

shutterstock_2300457025-scaled-aspect-ratio-9-16
En mann med hestehode sitter foran pcen

Hva er det med deg som du kan fremheve? Har du noen verdier som du kan fortelle om på en litt annerledes måte? Gå litt ut av komfortsonen når du skal søke jobb. Foto: Shutterstock.

Merkevarebygging

Mulighetene for å skille seg ut finnes der for alle. Og både Møller og Fornes tror at det å bygge en personlig merkevare gjennom kreative virkemidler er en trend vi kommer til å se mer av fremover.

– Vi er i 2023, men det er fremdeles mange som undervurderer hvor viktig det er å bygge sin egen merkevare. Her er det mye å hente, for eksempel ved å være aktiv på LinkedIn, tror Fornes.

Han vet at mange synes det er skummelt å kleint å skulle fremheve seg selv på den måten. Men han lover at det blir enklere etter hvert.

– Mange er ikke klar over det, men arbeidsgivere går jo inn og sjekker kandidatene på LinkedIn. Har du en god profil, blir det ditt eget digitale utstillingsvindu som vil være positivt for deg resten av karrieren, mener Fornes.

Fredrik-Fornes-Hubify-aspect-ratio-9-16
Portrettbilde av Fredrik Fornes

Fredrik Fornes i Hubify. Foto: Hubify.

Bare for kreative bransjer?

Bransjer er ulike, og det som fungerer for noen, vil kanskje ikke være like aktuelt for andre.

– Det er nok klokt å gå noen runder for å sørge for at du velger en tone og et format som passer den arbeidsplassen eller bransjen du ønsker å nå. For hvis du bommer, risikerer du å kaste bort tid og gjøre det vanskeligere for seg selv, sier Bredvold.

Men selv ble han overrasket over hvor mange ulike arbeidsgivere som lot seg engasjere av videoen hans.

– Jeg fikk henvendelser fra advokatfirmaer, politiet, og mange bedrifter med langt høyere dressfaktor enn det jeg var på jakt etter. Det tyder på at det absolutt er rom for kreativitet i mer konservative bransjer også.

For mange er det likevel en terskel å komme over, fordi de ikke tror de er interessante nok til å bygge en merkevare. Men her kan mange bli overrasket, tror Fornes. Han bruker kona si som jobber i avløpsbransjen som eksempel. Fordi det er minimalt med konkurranse i nettopp denne bransjen, får innleggene hennes mye oppmerksomhet.

– Du må finne en måte å få folk til å huske deg på. Ikke gjør som alle andre, finn noe som passer din personlighet, og få den til å skinne gjennom. Kanskje er det ikke video du skal lage, men det kan være å sette opp et fint design på søknaden, skrive med humor, eller noe annet som viser hvem du er. Det kan føles skummelt og uvant, men hva har du å tape?