fbpx
hei-hei-aspect-ratio-9-16hei hei

Rekruttererne avslører: Slik oppdager de deg

Jobbsøker? Her får du ekspertenes hemmelige gulltips!

Det er lett å google seg frem til hvordan en jobbsøknad og CV skal bygges opp, hva søknaden skal inneholde og hvilke spørsmål du bør forberede deg på til et jobbintervju.

Samtidig er det mange rekrutterere og arbeidsgivere som stiller andre, og gjerne helt nye krav til jobbsøkere i dag enn hva de gjorde for bare 15-20 år siden.

Er du på jobbjakt akkurat nå, er det flere nøkkelpunkter du bør være klar over.

Vi har spurt tre rekrutterere og en karriererådgiver om hva de egentlig ser etter i en søknad og en CV, og hvilke metoder de bruker når de leter etter intervjukandidater!

Finner deg på LinkedIn

For det første: Det gjelder ikke bare å følge med på hvilke stillinger som utlyses, og å søke på de som er interessante for deg. Det er også essensielt at du gjør deg synlig for verden – i dette tilfellet for rekrutterere og arbeidsgivere. Som deg, er også de på jobbjakt, i den forstand at de leter etter den rette kandidaten til arbeidsplassen de representerer.

Har du allerede søkt på en stillingsutlysning, vil mottaker garantert gjøre ulike nettsøk på deg dersom du virker som en interessant kandidat.

Den beste plattformen du som jobbsøker kan vise deg frem på, er uten tvil LinkedIn, ifølge ekspertene; dette er selve gullgruven for rekrutterere.

Enten du har en LinkedIn-profil allerede, eller skal lage en ny – bruk tid på å oppdatere og strukturere den, råder Marita Meland Tunes, daglig leder i rekrutteringsselskapet, IKM Rada AS:

-Håper du å bli kontaktet, bør du starte med å huke av på profilen at du er åpen for å bli kontaktet. Noen rekrutterere har tilgang til den funksjonen, og det er gjerne der de begynner først, tipser Tunes.

Marie-Toreskas-Asheim-Foto-Linn-Merete-Rogno1-scaled-aspect-ratio-9-16
Portrettbilde av Marita Meland Tune

VÆR PÅ LINKEDIN: Er du på jakt etter ny jobb, men ikke har noen LinkedIn-profil, så bør du opprette det så snart som mulig, råder Marita Meland Tunes, daglig leder i rekrutteringsselskapet, IKM Rada AS. Foto: Linn Merete Rognø.

Når hun og kollegaene leter på LinkedIn, søker de blant annet på emneord.

For eksempel:

-Hvis du har søkt på en dokumentkontroller-stilling, men ikke har jobbet som dokumentkontroller før, bør det stå et sted i din profil at du er interessert i dokumentkontroll. Da vil søkefunksjonen vår finne frem til profiler som inneholder dette ordet, presiserer Tunes.

Feltet som heter «skills» bør du også fylle opp med emneord som forteller hva du har erfaring med, råder Cecilie Wåge, seniorrådgiver hos Personalhuset Search & Selection.

Cecilie-Wage-Foto-Linn-Merete-Rogno2-scaled-aspect-ratio-9-16
Cecilie Wåge sitter ved PC

MYKE KOMPETANSER: I dag ser oppdragsgivere etter mer myke kompetanser hos jobbsøkere, derfor er det lurt å være mer personlig i søknaden og under jobbintervjuet, forteller Cecilie Wåge, seniorrådgiver Personalhuset Search & Selection. Foto: Linn Merete Rognø.

-Vårt søkeverktøy tillater oss å spesifisere mye informasjon: kompetanse, utdanningsbakgrunn, skole, arbeidsplass – og her bør du inkludere alle de relevante emneordene. Slike nøkkelord bør vi kunne finne i CV-en din også, sier Wåge.

Er du usikker på hvilke ord som kan passe i profilen din, er det ingenting i veien for å benytte kunstig intelligens, for eksempel ChatGPT, til å skaffe deg oversikt over nøkkelord som bør brukes opp mot stillingen du er på jakt etter, ifølge Tunes.

Med sine søkeverktøy kan rekruttererne også bruke mange andre filtre, for eksempel hvor i landet du holder til, nåværende arbeidsgiver og tidligere arbeidsgiver, opplyser hun.

Et annet LinkedIn-tips er det Marie Toreskås Asheim, seniorrådgiver for fag og karriere hos Samfunnsviterne, som kommer med:

– Ikke skriv tittel i tittelfeltet! Tittelfeltet dukker opp under navnet ditt og har plass til 220 tegn. Mange bruker denne plassen til utdannings- eller jobbtittelen sin, men det gir arbeidsgiver lite eller ingen informasjon om hva du faktisk kan bidra med i en jobb. De vil vite hvem du er, hva du kan, og om du har noe å bidra med hos dem, sier Asheim. 

Marie-Toresks-Asheim-aspect-ratio-9-16
Marie Toresks Asheim

GREIT Å VITE: Søknader som virkelig skiller seg ut, er de hvor søker evner å «tenke høyt» rundt jobben og utførelsen av denne, mener Marie Aasheim, rådgiver innen fag og karriere hos Samfunnsviterne. Foto: Håvard Schei

Tilpass søknad etter utlysning

Når de lyser ut ledige stillinger, benytter de fleste store selskaper digitale verktøy, som for eksempel Jobbnorge og Webcruiter for å lette administrasjonen i ansettelsesprosesser. Da må du legge inn søknad og CV i deres mal.

Som rekruttererne gjør på LinkedIn, kan arbeidsgiver søke, sile og rangere kandidater i databasen, basert på stikkord som er relevante for den aktuelle stillingen.

Disse må da samsvare med bransjespråket arbeidsgiver bruker:

-Dette er helt avgjørende for at du dukker opp i arbeidsgivers søk, understreker Asheim.

Men husk at selv om stikkordene skal fortelle noe om din kompetanse og hva du har å tilby, er det viktig at søknadsteksten og CV er tilpasset den unike stillingsutlysningen, presiserer Wåge.

-Det kan du gjøre ved å plukke ut ord fra stillingsutlysningen og tilføye flere styrker du som arbeidstaker har i din egen tekst, tipser hun.

Før du trykker «send»

Det er lett å bli overivrig og utålmodig på jobbjakt, men forsøk å holde hodet kaldt, råder Janne Siri Horne, partner ved Rekrutteringsbyrået Headvisor.

Janne-Siri-Horne_-Foto-Thomas-Brun-NTB-Kommunikasjon--scaled-aspect-ratio-9-16
Portrettbilde av Janne Siri Horne

TA KONTAKT: - En måte å få arbeidsgiver til å legge ekstra godt merke til deg, er å ringe kontaktpersoner som står oppført i utlysningen og presentere deg selv før du sender søknaden, Janne Siri Horne, partner ved rekrutteringsbyrået Headvisor. Foto: Thomas Brun / NTB Kommunikasjon.

En viktig del av å søke jobb, er faktisk alt som skjer før du sender inn søknaden, understreker hun:

-Vær bevisst på hvordan du posisjonerer deg; bruk nettverket ditt, ring kontaktpersoner som står oppført i utlysningen og presenter deg selv før du sender søknaden, sier Horne.

Dette er smart fordi:

…du blir ekstra lagt merke til av arbeidsgiver.

…du virker fremoverlent og mer interessert i stillingen.

…du kan be arbeidsgiver utdype behovet som oppsummeres i utlysningen, og få et bedre grunnlag for hva du kan inkludere i søknaden.

…du kan stille gode, gjerne kritiske spørsmål, for å finne ut om dette er riktig stilling for deg, men også for at mange arbeidsgivere setter pris på ansatte som tør å utfordre og evner å tenke kritisk.

Tunes er enig med Horne; gjør grundig research og finn ut hva arbeidsgiver egentlig ser etter.

– Gå inn på nettsiden deres, sjekk på LinkedIn om du har noen i nettverket som jobber eller har jobbet der. Spør hvilken erfaring de har, hvordan det er å jobbe der, hva som er viktig for selskapet, råder hun.

Selv om du ikke har noe nytt å tilføye på CV-en, kan det hende at du bør renskrive den før du trykker «send». Forskning viser nemlig at en arbeidsgiver bare bruker 20 sekunder på å avgjøre om du er riktig kandidat, hevder Tunes.

-Derfor er det ekstremt viktig at det du har som er relevant i stillingen, må komme fort og ryddig frem i CV-en, sier hun.

Vær bevisst på hvordan du posisjonerer deg; bruk nettverket ditt, ring kontaktpersoner som står oppført i utlysningen og presenter deg selv før du sender søknaden

Vær personlig!

En annen ting: Legg gjerne ved et bilde som du smiler på.

Det er smart, opplyser Tunes, fordi mennesker har generelt en tendens til å huske visuell informasjon bedre enn skriftlig eller tekstbasert informasjon – og i tillegg assosierer vi smil med det å være vennlig og imøtekommende.

Og ikke minst:

-Det viser seg at vi ubevisst vurderer mennesker som smiler som mer kompetente, avslører hun.

Når du smiler, utstråler du en trygghet og selvsikkerhet, ifølge rekruttereren. Ser du litt betenkt ut, virker du usikker, og er du alvorlig ser du streng ut, påpeker hun.

-Det handler om at det skaper en følelse hos oss, legger Tunes til.

At en jobbsøker viser mer av sin personlighet, er mye viktigere i en ansettelsesprosess i dag enn det var før i tiden, ifølge ekspertene.

– Det er mye viktigere å skille seg ut i mengden ved å få frem hva som er unikt med deg som person. Utdanning og erfaring må fremdeles komme tydelig frem, men i dag vektlegger man mer personlige egenskaper, verdier, hvem du er som menneske, og om du passer inn i kulturen i selskapet, forteller Horne.

Også Wåge opplever at deres oppdragsgivere ser mer etter myke kompetanser, noe som gjør det lurt å være personlig i søknaden og under jobbintervjuet.

At roller, oppgaver og samarbeidsformer endrer seg stadig raskere i arbeidslivet, og at myke kompetanser dermed vektlegges mer, understrekes også av Asheim.

–  «Soft skills» er holdninger og adferd som viser hvordan vi er som arbeidstakere: For eksempel gode kommunikasjonsevner, kreativitet, kritisk tenkning, motivasjon og fleksibilitet, forklarer hun.​

Det viser seg at vi ubevisst vurderer mennesker som smiler som mer kompetente.

Søknad som skiller seg ut

Når du så skal sammenfatte jobbsøknaden, er det greit å ta utgangspunkt i Hornes følgende tips:

-Sørg for at søknad og CV komplimenterer hverandre. I CV-en lister du opp relevant erfaring og utdanning, derfor trenger du ikke å bruke opp plass i søknaden til dette, sier Horne.

Så bør målet være å skrive en tekst som mottaker biter seg merke i. Søknader som virkelig skiller seg ut, er de hvor søker evner å «tenke høyt» rundt jobben og utførelsen av denne, mener Asheim.

For eksempel:

  • Hvilke utfordringer har bransjen/bedriften, og hva mener du skal til for å løse disse?
  • Hva tenker du om den aktuelle bedriftens posisjon i bransjen?
  • Hva skiller dem fra andre som jobber innen fagfeltet?
  • Hva mener du det er viktig å vektlegge i rollen stillingen innebærer?
  • Hva har du erfart fungerer godt i den type roller/oppgaver du skal fylle i stillingen?

Når du til slutt har forfattet en søknad og CV du er fornøyd med, sendt av gårde, og krysser fingrene for å bli innkalt til intervju, har Tunes et siste råd du bør ta til deg:

Følg opp!

-Ikke sitt og vent på å bli kontaktet av arbeidsgiver, men ta kontakt selv. Etter  en ukes tid kan du ringe dem og spørre om de har fått sjansen til å se på CV og søknad. Spør om de har begynt å kalle inn til intervju, og spør gjerne om de tror at du kan bli kalt inn, sier hun.

For er det én ting du har alt å vinne på, så er det følgende:

-Vis at du er interessert.

Fakta: Smart CV

  • Sørg for ryddig oppsett og struktur.
  • Arbeidsgiver skal gjennom mange CV-er på kort tid – gjør det enkelt for dem.
  • Arbeidsgiver skal raskt få et inntrykk av hvilken kompetanse du har.
  • Skreddersy CV-en til stillingen du søker på, forklar utdanning og erfaring med ord og begreper arbeidsgiver forstår.

 

Kilde: Marie Toreskås Asheim.

Fakta: God søknad

  • Vit hvilken jobb du søker på. Gjør grundig research så du skriver en målrettet søknad.
  • Fortell hvordan du kan bidra i stillingen du søker på. Ikke gjenta informasjonen du allerede har gitt i CV-en.
  • Husk å spisse sammendraget etter det selskapet du søker hos, skriv nøyaktig hva du har som er relevant for den utlyste stillingen

 

Kilde: Marie Toreskås Asheim, Marita Meland Tunes