I 2020 gav Norge 39,5 milliarder kroner i bistand. Pengene ble fordelt på 1795 prosjekter i 103 land, i samarbeid med 673 partnere. Siden 1990 har Norge utbetalt hele 620,6 milliarder kroner i bistand. Når Riksrevisjonen ved to anledninger har gitt ulike grener av norsk bistand relativt dårlig karakter, er det da noen grunn til å tro at resten av bistanden er mer effektivt administrert?
For å få innsikt i hvor effektiv norsk bistand er, må vi først få klarhet i hva målet med denne bistanden egentlig er. Ifølge NORADs hjemmesider skal utviklingspolitikken, herunder bistanden, bidra til økt demokratisering, vektlegging av de universelle menneskerettighetene, samt støtte tiltak som kan bringe folk varig ut av fattigdom. Videre heter det at stor vekt tillegges resultater av effektivisering av bistanden.
Men om vi tar et skritt tilbake og ser på bistanden i et historisk perspektiv, er det grunn til å sette spørsmålstegn ved hvor godt Norge har lykkes med å nå sine utviklingspolitiske mål.
Alle detaljene rundt norske bistand er tilgjengelige på Norads hjemmesider. Dersom man sammenligner 1990 med 2020, er det første man legger merke til at antallet mottakerland er økt kraftig. Det skyldes naturlig nok at bistandsnivået har økt (fra 7,6 milliarder i 1990 til altså 39,5 milliarder i 2020), men det er også slik at det er lagt til langt flere prosjekter i mange land. Til Brasil ble det for eksempel gitt 3,7 millioner kroner i øremerket bistand fordelt på 11 ulike prosjekter i 1990, noe som var vokst til 164,2 millioner, fordelt på 62 ulike prosjekter i 2020. Mange av disse tilskuddene falt inn under miljøvernsektoren, men det ble også gitt penger til sivilsamfunns-prosjekter.