fbpx
01-scaled-aspect-ratio-9-1601

Kaffeentreprenøren

Han forlot jobben, solgte leiligheten i Oslo, og flyttet til Uganda for å følge drømmen om å endre dagens kaffeindustri.

Da Endre Vestvik ankom Uganda og begynte å legge planer for et nytt liv som entreprenør visste han lite om alle utfordringer som ventet ham som gründer i et helt nytt land.

– Jeg har lenge visst at Afrika er hjem, men veien hit har vært lang, sier han og tar en slurk av kaffen sin.

01-scaled-aspect-ratio-9-16
01

Endre Vestvik åpnet Wild Coffee Bar i 2017 og har siden utviklet kaffebedriften. I dag selger han kaffe til kunder i både Uganda og Norge med mål om å gi mest mulig av verdien tilbake til opprinnelseslandet. Foto: Sofi Lundin.

Når Tendens møter Endre i bedriften Wild sine lokaler, på taket av et industribygg i Kampala, er det seks år siden hans livs eventyr startet.

Svære vegger med grafittikunst, grønne planter og stilrent interiør, møter en på vei inn til Wild Coffee Bar. I kaféen, lages kaffe for enhver smak. Kaffebønnene kommer fra både fjellområdene ved Mount Elgon i Uganda, og fra de tropiske skogene i Den demokratiske republikken Kongo og Burundi.

– Vi ønsker å tilby kundene våre kaffe fra det beste Afrika har å tilby. Enhver region på kontinentet har sin egen karakter og kaffen fra dette kontinentet er helt unik, sier Vestvik.

03-scaled-aspect-ratio-9-16
Endre Vest sammen med kollegaer

Endre Vestvik sammen med noen av kollegene ved Wild Coffee Bar. Fra venstre: Elvis Erecu (barista) Shakira Nakiganda (sjefskokk) Dawson Muwonge (service). Foto: Sofi Lundin.

Avstandsforelsket i Afrika

Mange drømmer om å jobbe i utlandet, men for Vestvik var det aldri en bevisst drøm. Afrika har bestandig vært en naturlig del av ham.

– Jeg var avstandsforelsket i Afrika gjennom hele oppveksten. Da jeg kom til Kongo for første gang var det en følelse av å komme hjem, sier han.

Som barn vokste han opp i Randaberg – midt i hjertet av Norges bibelbelte. Vestvik bodde på en liten gård med en bestefar som var småbonde, predikant og politiker. Som gutt så han på misjonærenes lysbildefremvisninger fra Afrika med spenning. Det fjerne, magiske Afrika lokket ham.

Etter utdannelse innen media og mange oppdrag som filmfotograf, fikk han sitt første oppdrag i Afrika i 1998. Turen ble til en dokumentar for NRK om to norske pensjonerte misjonærer i Kongo.

– Det var høy Indiana Jones-faktor da vi reiset rundt i Land Rover på ufremkommelige veier med diverse elvekryssinger. Det var en ubeskrivelig mystikk og magi. Jeg kjente på kroppen at jeg hadde kommet hjem. Det føltes så nært, sier han.

Urettferdig industri

Det ble etter hvert mange turer til kontinentet, og tiår senere ble han involvert i en maisfarm i Uganda som ble startet opp av en norsk venn. Senere tok de over en kaffefarm. Innsikten herfra fikk tankene til å begynne å rulle.

– Når du ser kaffeindustrien fra en kaffebonde sin side, ser du fort hvor urettferdig industrien er. Jeg vet personlig hvor uendelig vanskelig det livet er!

Da han startet firmaet Wild hadde han en mer ambisiøs plan enn å tilby god kaffe i en kaffebar. Han ønsket å snu dagens kaffeindustri på hodet.

– Uganda er et av verdens fattigste land med noe av verdens beste kaffe. Dessverre når ikke verdien av kaffen frem til bøndene. De selger råvarer for en lav pris og store selskaper på andre siden av jorden tar alt overskuddet, sier Vestvik.

Wild gjør noe unikt: Til forskjell fra andre kaffeselskaper selger de ikke rå kaffebønner. Kaffen brennes og pakkes i Uganda. Det ferdige produktet når kunden og en mye større andel av overskuddet kommer tilbake til kaffens opprinnelsesland. Ifølge Vestvik har Wild-kaffen en verdi på rundt 50 dollar per kilo, kontra «vanlig» kaffe som eksporteres for tre til fire dollar per kilo.

- Fairtrade er ren løgn!

Han snakker engasjert og blir opprørt når han tenker på dagens kaffeindustri. Særlig opprørt blir han av bedrifter som «lurer» kundene med sin fairtrade-stempel.

– Fairtrade selger akkurat som alle andre selskaper grønne, ubrente kaffebønner. Den eneste forskjellen er at de legger på en liten sum som motsvarer noen øre per kilo. Denne summen går ikke til bøndene, men til kooperativene. Ekstremt lite når folk på grasrota, sier han.

Han får stadig spørsmål om Wild er en fairtrade-bedrift, og det har han et tydelig svar på.

– Wild er ikke fairtrade og det er jeg stolt over. Vi er noe mye mer enn det. Vi er det fairtrade burde ha vært, sier han.

- Business med mål om forandring

Trangen og lidenskapen til å gjøre en forskjell for de som tjener minst på dagens kaffeindustri, er det som driver ham i jobben. Samtidig er han tydelig på at han ikke driver noen form for veldedighet.

– Wild er en business og målet er å skape en levedyktig bedrift som kan bli lønnsom for meg som investor, samtidig som det kan bety enormt mye for veldig mange – for et helt land og en hel industri, sier han.

Populært for investering

Han er en av mange utenlandske investorer i Uganda. Landet er rikt på naturressurser og dets geografiske beliggenhet i hjertet av Afrika sør for Sahara gjør det til et regionalt knutepunkt for handel og investeringer.

I 2023 rangerte Den afrikanske utviklingsbanken Uganda som en av de fremste investeringsdestinasjonene i Øst-Afrika.

I følge UNCTADs World Investment Report fra 2022 økte utenlandske direkteinvesteringer i Uganda med 30,6 prosent, fra 874 millioner USD i 2020 til 1,1 milliarder i 2021.Uganda Investment Authority sier at landet har sett en eksponentiell vekst i direkte utenlandsinvesteringer de siste fire årene fra investorer i blant annet De forente arabiske emirater, Kina, Tyskland, Japan og Nederland.

Kritikerne peker imidlertid på at Ugandas høye korrupsjonsnivå, samt den kontroversielle antihomoloven som ble vedtatt i fjor, kan få potensielle investorer til å trekke seg. Verdensbanken har det siste året innført sanksjoner mot Uganda og har stoppet nye lån til landet. Uganda ble også nylig fjernet fra den viktige handelsavtalen Agoa, som gir tollfri tilgang til verdens største økonomier for afrikanske land sør for Sahara -dersom de oppfyller demokratiske kriterier.

Fra vaskehjelp til kaffesjef

De siste seks årene har Wild etablert et marked blant kunder i både Uganda og Norge. Vestvik selger til både privatkunder og bedrifter, som setter ekstra stor pris på god kaffe.

Opp gjennom årene har kaffeentreprenøren utvidet sin stab og i dag har han rundt 30 medarbeidere med på laget.

Derick Mutenyi er sjefsbarista og ansvarlig for kaffe-innkjøp og brenning. Han kommer fra en bondefamilie i kaffeområdene rundt Mt. Elgon, der mye av Wild sin kaffe kommer fra.

– Jeg vet hva det vil si å være kaffebonde. Det er alt annet enn et glamorøst liv. Det som inspirerer meg mest i jobben er idéen om å gi tilbake til folkene som produserer kaffen, sier Derrick.

Han var vaskehjelp på en restaurant før han begynte i Wild for fem år siden. I begynnelsen hadde han planer om å fortsette sine IT-studier. Den tanken er borte.

– Teamet jeg har er veldig kreativt og entusiastisk. Jeg ble fort lidenskapelig opptatt av kaffe og i dag ser jeg dette som en karriere. Det er noe jeg kan gjøre for resten av livet, sier han.

 

04-scaled-aspect-ratio-9-16
Derick Mutenyi. Sjefsbarista og ansvarlig for kaffe-innkjøp og brenning.

Derick Mutenyi. Sjefsbarista og ansvarlig for kaffe-innkjøp og brenning. Foto: Sofi Lundin.

- En vanskelig vei å gå

Vestvik forteller engasjert om utviklingen til selskapet og tankene fremover.

Når vi spør ham om utfordringer, får han et annet ansiktsuttrykk.

– Utfordringer ja, hvor skal jeg begynne?! Han ser opp i taket og ler.

– Det har vært tusen ting å lære: Det er et nytt land med nye lover, regler, systemer og prosesser. Så skal du gjøre noe du aldri har gjort før. Jeg har måttet lære finans, lage systemer og være en god leder. Utfordringene ender ikke.

Det vanskeligste har ifølge grunderen vært å finne flinke folk som forstår konseptet og har en lidenskap for kaffe.

– Mange har utdannelse og jobberfaring, men få er eksponert for verden utenfor Uganda. Det er en nesten ikke-eksisterende kaffekultur og det er vanskelig å finne folk som forstår det jeg ønsker å gjøre. Du investerer så utrolig mye tid for å oppnå de resultatene og du ender opp med å dra mye av lasset selv.

Han håper at flere kan inspireres av Wild sitt konsept og at de sammen kan jobbe for endring.

– Jeg kan ikke gjøre denne jobben alene. Det fordrer at flere blir med på laget og at også kundene støtter konseptet. Dersom denne ideen sprer seg, kan det potensielt forandre veldig mange menneskers liv. Det er bare med felles innsats at vi kan gjøre den store forskjellen, sier han.