fbpx
Nyheter

Alltid på bortebane

Mange konsulenter tilbringer langt mer tid ute hos kunden enn i egen virksomhet. Hvordan er det å alltid være på bortebane?

– Som konsulent er det ikke alltid du vet hvor lenge du har et oppdrag. Men i den perioden du sitter ute, er det medarbeiderne hos kunden som er dine nærmeste kollegaer. Da må du være innstilt på å bli kjent med mange nye folk, tilpasse deg og gjøre en jobb for å finne deg til rette.

Det sier Nicolay Aslaksen, seniorkonsulent i Webstep. I 20 år har han jobbet i store og små prosjekter for mange ulike virksomheter, alltid som konsulent. De siste årene har vært påfallende stabile, for i åtte år har han jobbet for samme kunde. Det er lenge, innrømmer han.

– Men det fungerer veldig bra. Vi er en gruppe som jobber tett sammen, og det er mye som skjer. Det som også er positivt med å jobbe sammen over så lang tid, er at vi blir ordentlig kjent med hverandre. Så jeg opplever at jeg har to miljøer, og to arenaer å være sosial på.

Nicolay-Aslaksen.-Foto_privat-scaled-aspect-ratio-9-16
Nicolay er på en fjelltur og ser inn i kamera med et smil

Nicolay Aslaksen, seniorkonsulent i Webstep. Foto: Privat

Bidrar til noe større

Økonomer, advokater, arkitekter, kommunikasjonseksperter og IT-spesialister  – konsulentbransjen dekker en rekke ulike fagområder som bistår både privat og offentlig sektor med råd og ekspertise. Noen jobber ute hos kunde i korte perioder, mens andre blir der i mange år. I rapporten «Verdien av gode råd» fra 2021 anslår Menon Economics at rådgivernæringen er en av de største næringene i hele landet, med nesten 130 000 ansatte.

Mange kommer rett fra skolebenken, og søker seg til et av de store konsulenthusene, som Deloitte.

– De aller fleste som kommer hit til oss, er unge, og det er deres første jobb. Derfor er vi veldig bevisste på at vi har et stort ansvar som arbeidsgiver, sier leder av Deloitte Consulting, Cecilia Flatum.

Cecilia-Flatum.-Foto_Nadia-Farris-Deloitte-scaled-aspect-ratio-9-16
Cecilia Flatum smiler til kamera

Leder av Deloitte Consulting, Cecilia Flatum. Foto: Nadia Farris, Deloitte.

Hun forteller at alle konsulenter får tett oppfølging av leder når det gjelder alt fra trivsel, arbeidstid og behov til arbeidsmiljø og utvikling. Alt blir dokumentert og evaluert, og både kunde og konsulent følges tett opp med tanke på hvor fornøyde de er med arbeidssituasjonen.

– Men minst like viktig, er det at konsulentene får en opplevelse av at de bidrar til noe større, og gjør en forskjell i samfunnet, bedriften eller som individ. Det er nettopp dette mange av oss elsker med konsulentlivet. Når du bidrar, og forstår hvorfor du er akkurat der du er, da har du det bra.

Den viktige tilhørigheten

Arbeid er en stor del av livet. Å jobbe er i seg selv forbundet med høy livskvalitet, og trivsel på jobb har stor påvirkning på hvor tilfreds man er i livet generelt. Forskning utført av STAMI på norske yrkesaktive viser at et godt sosialt klima og tilhørighet til organisasjonen er blant flere faktorer som forbindes med lavere risiko for psykiske plager.

Men hvordan skaper man tilhørighet til egen virksomhet, når man stort sett jobber et annet sted?

Felles opplevelser

–  Selv om jeg har en bra krets der jeg jobber til daglig, er jeg veldig avhengig av å ha en tett tilknytning til selskapet mitt og de andre som jobber der. Det er veldig stas når vi gjør sosiale ting sammen, har samlinger, møter, middager eller turer. Det gir motivasjon. Jeg tror det er veldig viktig for konsulenter å bli invitert til slike ting, fordi det bidrar til å binde oss til selskapet. Det er jo der jeg føler meg hjemme, sier Aslaksen i Webstep.

Det har hendt at han har hilst på det han tror er nye kollegaer hos kunden, før det har vist seg at de også er utleid fra samme selskap. Da føler han seg litt for isolert fra selskapet sitt.

Å jobbe aktivt for å knytte medarbeiderne sammen gjennom felles opplevelser, er spesielt viktig når de ikke befinner seg på samme sted til daglig, mener Flatum i Deloitte. Derfor foregår det veldig mye både faglig og sosialt i Deloitte, som konsulentene både kan og forventes å delta på.

shutterstock_785150662-scaled-aspect-ratio-9-16
En man sitter på et møterom og jobber.

Mange konsulenter tilbringer langt mer tid ute hos kunden enn i egen virksomhet. Foto: Monkey Business Images.

Det er faglig utvikling, sosiale samlinger, og en rekke ulike grupper og komiteer som tilbyr samhold og fellesskap rundt en felles interesse. Noen ganger blir alle konsulenter bedt om å prioritere å delta på interne samlinger, slik de gjorde på en bootcamp i høst, forteller Flatum.

Men selv om det er mange interne aktiviteter å bruke tid på, er det ikke der resultatene primært skapes.

– Når du blir konsulent, er det ikke her det skjer, men ute hos kundene.

Går begge veier

Det viktigste som må på plass for at konsulenter skal trives i hverdagen, er at de blir skikkelig integrert hos kunden, mener Flatum.

– Noen kunder er kjempeflinke til å inkludere konsulentene, og tar dem med på alt som skjer. Men det er selvsagt litt forskjellig hvordan konsulentene opplever det. Dette er likevel viktig å huske at forholdet går begge veier – konsulenten har også et stort ansvar for å finne seg til rette, påpeker hun.

Det er Aslaksen helt enig i.

– Det er konsulentens oppgave å kjenne spillereglene, finne ut hvordan ting henger sammen, og tilpasse seg kunden. Som konsulent skal du kle deg som kunden, følge deres normer og regler, og gjøre det som trengs for å passe inn. Gjør du det, får du plass i systemet. Over tid bidrar du også selv til å påvirke og skape miljøet og kulturen der du er, sier Aslaksen.

Det er konsulentens oppgave å kjenne spillereglene, finne ut hvordan ting henger sammen, og tilpasse seg kunden.

Men risikoen er absolutt til stede for å bli isolert, mener han. Det kan for eksempel skje hvis konsulenten er leid inn for å gjøre individuelle oppgaver, og ikke samarbeider så mye på tvers.

For Nicolay Aslaksen i Webstep har dette stort sett gått veldig bra. Han er en sosial og utadvendt person, som synes det er givende å møte nye mennesker og bidra inn i nye miljøer. Men alle er ikke sånn. Da er kanskje ikke konsulentlivet noe for dem, mener han.

– Som konsulent må man starte på nytt veldig mange ganger. Det kan være krevende å venne seg til. Følelsen av å være en fremmed, blir man nok aldri helt kvitt.