fbpx
qwb-scaled-aspect-ratio-9-16High fashion photo of a beautiful elegant young woman in a pretty  beige sand suit, jacket, pants, trousers, accessories posing on gray background. Studio Shot. Slim figure.

Når kontorjobben blir moteriktig

I 2024 har antrekk med smale briller, blyantskjørt og dressjakke blitt populært innhold på sosiale medier.

«Corpcore» er motetrenden som romantiserer arbeidslivet, men hvor kommer unges nyvunne interesse for kontorjobben egentlig fra?

I 2014 skrev The New York Times en artikkel om det da nye begrepet «Normcore», en motetrend som bokstavelig talt populariserte bruken av «normale» klær. Begrepet var satt sammen av «normal» og «hardcore». Det var starten på en ny måte å omtale avgrensede motetrender.

Siden har det blitt et helt mylder av ulike «corer». Under pandemien i 2020 tok begrepsbruken helt av, sammen med den sterke veksten til sosiale medier-plattformen TikTok. Cottagecore, Barbiecore, Gorpcore er blant de mange core-trendene man fikk se på TikTok.

Mot slutten av 2023 kom «Corpcore», også kjent som «corporate core» eller «office core», på banen. Motetrenden kretser rundt kontorets estetikk og mote. Dress, blazer, blyantskjørt, lave hæler – dette er ikke klær som i utgangspunktet har blitt sett på som kule. Så hvorfor er de det nå, i 2024?

Ikke tilfeldig

– At Corpcore-tendensen kommer i kjølvannet av pandemien er ikke tilfeldig.

Dette sier Caroline Krager, vikarierende moteredaktør i printmagasinet Costume. Krager er tidligere redaktør for Melk & Honning, og har også skrevet for D2 og Vogue Scandinavia.

Caroline-Krager-privat-aspect-ratio-9-16
Caroline Krager, privat

Caroline Krager, vikarierende moteredaktør i printmagasinet Costume. Foto: Privat.

– Etter et par år med WFH (work from home red.anm.), joggedress og Zoom-møter har man vendt tilbake til kontoret igjen. Det preger garderoben, motebildet og Instagram-feeden. Tempoet har gått opp, filmsnutter på TikTok med ‘I’m looking for a man in finance’ har trendet, og det føles nå som det er mindre tabu å si at man har et mål om å tjene mye penger, sier hun.

Krager mener at det har blitt mer akseptert å være ute etter å bli suksessfull. Trenden hun refererer til, «Looking for a man in finance», er den virale sangen som millioner av TikTok- og Instagram-brukere har lastet opp videoer til, hvor de uttrykker sitt ønske om å finne en høy, blåøyd mann som jobber i finans.

Etter et par år med WFH (work from home red.anm.), joggedress og Zoom-møter har man vendt tilbake til kontoret igjen. Det preger garderoben, motebildet og Instagram-feeden.

Fra Gorpcore til Corpcore

Corpcore kontrasterer også mot en tidligere trend, «Gorpcore», hvor det var klær opprinnelig designet for friluftsliv som var populært. Krager synes denne utviklingen er helt naturlig.

– Enhver tendens imøtegås som regel på sikt av en tendens  helt i andre enden av skalaen. Før skulle man se ut som man var på vei ut i skogen, selv utenfor en kaffebar midt i sentrum, men nå skal man heller se ut som man er på vei inn i et viktig møte, forklarer Krager.

På catwalkene for vår og sommer trendene i 2025 synes hun at Saint Laurent hadde det tydeligste eksempelet på Corpcore-looken. De viste antrekk sterkt inspirert av åttitallets jappetid – en businesskledd type som tatt rett ut av Manhattens gule taxier. Hun tror også at slipset, som har sneket seg innpå oss en god stund nå, vil bli enda viktigere innen damemote neste år.

Krager spør seg om trenden også kan være en reaksjon på en ekstra ustabil situasjon på global basis:

– En sterk, dresskledd look kan muligens kjennes som et slags skjold mot omverdenen. Man er ‘suited up’ og klar for å imøtegå de utfordringer som måtte komme, sier hun.

shutterstock_2076620671-scaled-aspect-ratio-9-16
High,Fashion,Photo,Of,A,Beautiful,Elegant,Young,Woman,In

I 2024 har antrekk med smale briller, blyantskjørt og dressjakke blitt populært innhold på sosiale medier. Foto: S.Bekhinov/shutterstock.

Oppfattes mer profesjonell

Kulturjournalist Aurora Henni Krogh er blant de som har latt seg inspirere av Corpcore-trenden. Hun synes den tilhørende idéen om å bli «voksen med kontorjobb» er med på å gjøre estetikken appellerende.

– Spesielt som ung kvinne har jeg kunnet lene meg mot estetikken for å bli oppfattet som profesjonell i arbeidslivet. Samtidig synes jeg det er fascinerende hvor sexy mange gjør stilen, spesielt på TikTok. Du kunne ikke faktisk gått kledd sånn på et kontor, sier hun.

Aurora-Krogh-privat-4-scaled-aspect-ratio-9-16
Aurora Krogh, privat 4

Aurora Henni Krogh, kulturjournalist.

Krogh trekker fram skuespiller Sydney Sweeney, modell og influenser Hailey Bieber, modell Bella Hadid og skuespiller Zendaya som eksempler på influensere bak trenden. Samtidig understreker hun at stilen definitivt har størst grobunn på plattformer som TikTok og Pinterest, så det er ikke bare kjendisene som påvirker trenden.

shutterstock_1369283705-scaled-aspect-ratio-9-16
Milan,,Italy,-,February,21:,Bella,Hadid,Walks,The,Runway

OVERSIZE DRESSJAKKE: Modell Bella Hadid på Milano Fashion Week. Foto: FashionStock.com.

Sist populær etter finanskrisen

Krogh reflekterer rundt at mote- og trendsykluser ofte speiler samfunnet og økonomien som helhet.

– Forrige gang kontorestetikken var i motebildet var mot slutten av 2000-tallet og begynnelsen av 2010-tallet. Altså etter finanskrisen i 2008. Så man kan jo se noen fellestrekk i økonomien, mener hun.

Når trenden har vart en stund, tror Krogh det er fordi den ikke bare er estetisk appellerende, men også praktisk og anvendelig for både studenter og de med kontorjobb. Det er en trend som består av tidløse plagg, og sånn sett er mer praktisk å investere i enn mange andre mikrotrender vi har sett de siste årene.

– Kontorestetikken har vært på vei opp en stund nå, så det ser ut som om denne trenden holder seg også. Den har allerede vart lenger enn jeg trodde, sier hun.

 

Lek med roller

Kari Søreide er avdelingsleder for moteutdanningene ved ESMOD ved Fagskolen Kristiania. Hun mener at Corpcore er en tydelig mikrotrend, som kommer i en serie av andre «core»-trender. Som andre mikrotrender eksisterer denne i hovedsak på sosiale medier.

– De som leverer Corpcore-innhold på TikTok jobber ikke nødvendigvis på kontor, men hopper inn i denne stilen. Den kan fungere som en tagg som de henger innholdet sitt på, sier hun.

Kari-Soreide-privat-scaled-aspect-ratio-9-16
Kari Søreide, privat

Kari Søreide,avdelingsleder for moteutdanningene ved ESMOD ved Fagskolen Kristiania. Foto: Privat.

Corpcore mener hun er en rolle som unge på sosiale medier kan leke seg med. Man leker med koder, ikoner, språk og bilder. Dette er også synlig i et annet begrep som har dukket opp i kjølvannet av trenden – «Office Siren», eller «kontorsirenen».

I januar kalte nettmagasinet Byrdie Office Siren-trenden for «Business Casual for Hot Girls». Det kan ses på som en seksualisering av kontorantrekkene, med trange blyantskjørt, stramt oppsatt hår og «nerdete» briller. Søreide mener Office Siren-karakteren også handler om å gå inn i en rolle.

– Office Siren er Corpcore sin sexy lillesøster. Men det ligger også en del nostalgi i trenden. Det er ideen om en sexy sekretær, gjerne hentet fra filmer fra tidlig 2000-tallet. Det er den romantiserte ideen om å jobbe på «Suits», sier hun.

Tradisjon med en tvist

Søreide understreker at man må skille mellom grep som de store designerne og motehusene har gjort, og de stylingvalgene som influensere gjør på TikTok.

– Vi burde skille mellom designere som har gjort stilistiske grep og influensere som har hentet slipset til pappa og kjøpt seg noen store dressbukser for en video de skal lage. De liker sikkert disse klærne godt, men da blir det mer mikrotrender. De kan kjøpe eller låne et plagg bare for én video, fordi de ønsker å henge seg på en trend, sier hun.

Hun mener det er felles elementer i Corpcore og det motedesignere gjør, som å ta tradisjonell skreddersøm og leke med volum og snitt. Merkevarer som YSL, Peter Do, Victoria Beckham, Tom Brown og Stella McCartney gjør en tvist på klassiske kontorplagg.

– Det er også helt ulik tidslinje på hvordan motehusene og TikTok-trendene opererer. De etablerte motehusene har kanskje ikke satt seg ned og sagt at de skal lage noe som er spesifikt «Corpcore», men i ettertid kan TikTok-brukere spore tilbake til det og ta inspirasjon fra det.

Kundene har også større interesse for å kjøpe tradisjonelle plagg med en tvist. Søreide synes ikke det er rart at den voksne kunden etter pandemien ønsker å utfordre den tradisjonelle drakten.

– Man gjør en tvist på en klassiker i en økonomisk usikker tid. Da kan man bruke den ved flere anledninger. Det gir lengre levetid til produktene, sier hun.

Bare en mikrotrend?

Når hun blir spurt om trenden kan ha en innvirkning på unges innstilling til arbeidslivet, er Søreide klar i sin tale.

– Corpcore er en såpass liten mikrotrend at det er vanskelig å se for seg reelle konsekvenser. Da tenker jeg det er viktigere å se på andre trender, som “quiet quitting” for eksempel, sier hun.

Likevel mener Søreide at denne og andre mikrotrender er forankret i samtiden på en annen måte enn trender har vært tidligere. Selv om ideen om «Corpcore» har en kortere levetid, så kan historiefortellingen bak være med videre.

– Det ligger noe spennende i ideen om ulike cores. De resonnerer med noe i samtiden vår. Men det er også en mikrotrend – en mikroversjon av noe større, mener hun.