Djupedal pleier å vise frem en timeplan fra 1. trinn i 1974 for å synliggjøre endringene i dagens timeplan. Da hadde nemlig klasse 1A 10 timer undervisning i uka, fordelt på tre dager. I dag har klasse 1A skole fem dager i uka, med totalt 20 timer undervisning. I tillegg begynner barna også et år tidligere på skolen enn de gjorde den gang, samt at skoleåret har blitt forlenget med én undervisningsuke.
Målt i timetall tilsvarer dette en dobling.
– Satt på spissen har en tiåring i dag hatt to år mer undervisning enn foreldrene hadde, sier Djupedal.
I tillegg har det skjedd andre store endringer i barndommens timeplan.
– De fleste barn går i barnehage og SFO, og mange starter tidlig med organisert idrett. Store deler av barnas våkne tid tilbringes altså i institusjoner – innenfor rammer voksne har satt. På mange punkt er barn mye friere i dag enn før, men det er også noe ufritt over den økte institusjonaliseringa som preger samfunnsutviklinga, utdyper Djupedal.
Hun spør seg hva som skjer med barns autonomi som følge av dette.
– Hvilket rom har barn til å bestemme selv hvilke aktiviteter de skal delta på? Har barn selv mulighet til å avbryte og bytte aktiviteter gjennom dagen? I hvilken grad barn bestemme hvem de skal være med i løpet av dagen, spør hun.