Et sentralt element i Humanistskolen er dannelsesfaget med medmenneskelighet, nysgjerrighet og kritisk tenkning på agendaen. De har i tillegg et eget filosofifag, der de tar for seg spørsmål som “hvorfor er noen redd for tall?” eller “har mennesket fri vilje?”.
– Da sitter de og diskuterer, og kommer opp med mange gode svar. Men det som også er viktig er at de lærer seg at det ikke alltid er et konkret svar som er riktig, sier Fjeldheim.
Humanistskolen har også valgt å gi elevene mer frihet enn det de får på en offentlig skole. Under læringsverkstedet kan de for eksempel velge selv hvor de vil sitte, enten det er på Torget, på Mellomrommet, på Lykeion eller stillerommet (Auditoriet), og de kan også velge hvilken rekkefølge de vil gjøre arbeidsoppgavene sine. I tillegg er det ingen filtre som ligger på datamaskinene, så elevene kan i prinsippet gå inn på hva som helst.
– De kommer uansett til å møte på det, og vi vil heller møte det sammen med dem og hjelpe dem med det. Vi har hatt mange gode diskusjoner med dem når de har kommet inn på ekstremist- eller pornosider. Vi diskuterer spørsmålene: ‘Hva er det for noe? Hva gjør det med oss at det er så tilgjengelig?’, sier Fjeldheim.
Utflukter og besøk er også en sentral del av dannelsesfaget. Nina henter frem et eksempel da de fikk besøk av en performancekunstner fra Australia. Hun var kledd ut som en korallfisk med en av puppene hengende ut, og gjorde en opptreden der hun gikk rundt og kastet klær på gulvet.
– Istedenfor for å le av noe og distansere seg fra det fordi det er annerledes, blir de heller oppfordret til å stille seg selv spørsmålet: Hvordan kan noen synes dette er vakkert? De lærer seg rett og slett å snakke om ting, og å undre seg over den verdenen de møter, forteller hun.