NOU2021:6 har lagt frem noen overraskende tall fra Databasen for statistikk om høyere utdanning (DBH). Utredningen mener det er for tidlig til å konkludere noe om hvilke konsekvenser koronapandemien vil ha for gjennomføring og karakterer. Likevel, peker de på noen indikasjoner.
Studiepoengprogresjonen har økt med 5,9 prosent fra 2019 til 2020, og strykprosenten har gått ned, fra 7,2 til 5,8 prosent. I tillegg har flere studenter fått toppkarakteren A.
– Den positive utviklingen for studiepoeng og karakterer kan ikke forklares av at studentene har brukt mer tid på studiene under koronapandemien: Heltidsstudenter oppgir at de har brukt noe mindre tid på studiene i 2020 enn i 2019, står det i utredningen.
Studiebarometeret for 2021 viser at flere studenter er mindre fornøyde, mindre motiverte og opplever dårligere kvalitet i undervisningen enn før. Det gjør at tallene fra DBH kan virke overraskende.
Til dette, mener Vinje det er vanskelig å trekke en klar konklusjon om hvorfor det har blitt slik.
– Det er mange parametere som har forandret seg, men det er fortsatt interessant.
Hun mener pandemien har slått forskjellig ut på folk, og at studenter har forskjellig kapasitet til å drive seg selv uten mye oppfølging. De som trives bedre med tettere oppfølging, kan ha falt litt ut.
– Det er bra at mange har fullført og at studieprogresjonen har økt. Samtidig må man ta høyde for at det er mange som har slitt, mistet motivasjon og ikke klart å henge med, sier hun.