Tre prosent av de 800 elevene ved Norges største ungdomsskole, Rana, faller inn under kategorien utfordrende skolefravær.
– Vi bruker ikke ordet skolevegring, men termen utfordrende skolefravær. Det er et økende problem, informerer hovedrektor Kari Edvardsen.
Rana ungdomsskole jobber med å utvikle en bedre systematikk for å møte utfordringene. Sammen med Nordlandsforskning, ønsker de å starte prosjektet RAUS, som står for reduksjon av utfordrende skolefravær.
Edvardsen ønsker en mer forskningsbasert tilnærming til hvordan de skal takle skolevegring. Problemet er så komplekst, at tidligere har det vært lettere å sette i gang tiltak enn å finne ut hvor problemet ligger. Målet med prosjektet er å lage en veileder i sakene som gjelder utfordrende skolefravær.
– Det er viktig at vi kan føle oss trygge på at det er forskningsbasert. Dette handler om ungene sine liv, så det er viktig for oss at vi gjør så godt som vi kan, forklarer hun.
Skolen kan gjøre mye forebyggende arbeid. Edvardsen forteller at en stor del av forebyggingen ligger i å legge til rette for at kontaktlærerne klarer skape et velfungerende læringsmiljø, og smed en trygg relasjon til de enkelte elevene. Tillitsreformen har blant annet som mål å gi ansatte økt handlingsrom til å løse jobben sin slik de mener den best kan løses. Ved Rana ungdomsskole har de god tro på at dette kan bidra til å redusere problemet med skolevegring fremover:
– Jeg sier til lærerne “We are the ones we have been waiting for”. Vi er en stor del av løsningen, avslutter Edvardsen.