Trine Rygh er eier og seniorrådgiver i KITE, et kommunikasjons- og eventbyrå som frem til for et år siden i hovedsak jobbet med å arrangere store fysiske arrangementer for bedrifter, både i offentlig og privat sektor.
– Hverdagen vår består i å skape gode og verdifulle menneskelige møter, det er selvsagt ikke så lett å få til det under en pandemi når folk ikke lenger har lov til å samles, sier hun tørt.
I løpet av et par dager var KITE sine kontorer i Dronningens gate, midt i Oslo, tomme. De 17 arbeidstakerne var flyttet på hjemmekontor på ubestemt tid.
Sammen med resten av Norge ventet de på neste beskjed fra myndighetene. For KITE betydde det at alt de leverte ikke lenger kunne leveres. Hele forretningsgrunnlaget var lagt i grus.
Rygh forteller at hun opplevde de neste ukene som et slags vakuum. Ansatte måtte permitteres, avbookinger og utsettelser måtte håndteres. Avtaler med hoteller, leide lokaler og leverandører av diverse tjenester blir kontaktet.
-Det var helt absurd. Jeg følte jeg satt vakt på en nødtelefon. Det var brannslukkinger dagen lang. Fra å estimere at 2020 skulle bli et av byråets beste, basert på avtaleboka, var vi helt på felgen.
Heldigvis opplevde Rygh at alle var løsningsorienterte.
-Store penger er i sving når det er snakk om arrangement med flere hundre deltakere. Jeg var derfor klar for forhandlinger med en viss temperatur da vi startet de mange dialogene om avbestillinger og utsettelser. Det trengtes ikke. Kontrakter ble strøket og avtaler utsatt. Særlig de store hotellene var hyggelige. Det handler nok om at vi alle var i samme båt, det var en verden som var rammet, ikke oss som enkeltaktører.