Å lykkes i skolen uten for mange negative opplevelser, er essensielt for å komme inn på arbeidsmarkedet, men det reduserer også risikoen for å havne i rus og kriminalitet. I dag er det nesten 10 prosent flere jenter enn gutter som består videregående opplæring. Mens de mest attraktive studiene som tannlege, medisin, veterinær og juss har en stor overvekt av jenter – ofte opp mot 70-80 prosent.
At menn derimot topper de kjipe statistikkene, kan i mange tilfeller spores tilbake til skolen, ifølge Nordahl.
– Der ser også ut som jenter profitterer mer på at skolen har fokus på utvikling av kognitiv kunnskap. Skolen er tilpasset stille, finmotorisk arbeid og ikke den litt mer utagerende adferden som det er helt normalt at gutter kan ha, forteller han.
Det finnes unntak. Lillehammer er eksempel på en kommune med små kjønnsforskjeller i skolen, ifølge Nordahl. De som lykkes kjennetegnes av «gode allmennpedagogiske tiltak». Lærerne er ofte veldig gode på struktur, de gir tydelige beskjeder og har høye forventninger. Dette er noe gutter ser ut til å trenge.
– Gutter responderer dårligere på valgfrihet, da finner de ofte på ting som ikke er så hensiktsmessig i skolesammenheng. Skolen hadde en periode mye «Ansvar for egen læring», det var ikke så smart for guttenes del, sier professoren
Han mener utviklingen av fellesskolen (tidligere kalt enhetsskolen), der man har fokus på at felleskapet skal være strekt, er truet av individualisering. Vi blir opptatt av individets behov og ikke individet i fellesskapet.
– Da får vi en situasjon hvor stadig flere tas ut av fellesskapet, fordi vi mener deres behov tilsier at de ikke bør være så mye i fellesskapet, og implisitt uttrykker at de ødelegger for det. Dette rammer gutter mest, påpeker Nordahl.