– Jeg blir provosert av denne debatten. Jeg kjenner meg ikke igjen i det bildet som beskrives, og har lenge hatt lyst til å svare på det. Men som mange andre kommunikasjonsfolk i det offentlige, har jeg så mye å gjøre i «tullejobben» min at jeg ikke kan prioritere det, sier kommunikasjonsansvarlig i Nesodden kommune, Karianne Muldal Erlandsen.
Hun sikter til en kronikk i Dagens Næringsliv i august signert Ole Christian Apeland, direktør for kommunikasjonsbyrået Apeland. Her skriver han blant annet at mange kommunikasjonsfolk tilfører lite verdi, og roser SV-politiker Andreas Sjalg Unnelands forslag om ansettelsesstopp for kommunikasjonsmedarbeidere i staten.
Et kort telefonintervju får Erlandsen likevel klemt inn, mellom digitaliseringsprosjekter, helsetjenester, kriseøvelser, integrering av flyktninger, trafikksikkerhet, plan- og byggesaker og ombygging av sykehjem. Som en av kommunens 1,5 kommunikasjonsmedarbeidere er hun nemlig involvert i det meste av informasjonen som skal nå ut til nærmere 1500 kommunalt ansatte. I tillegg til de 20 000 innbyggerne.
– Kommunale tjenester er grunnmuren gjennom hele livsløpet vårt, fra jordmortjenester til begravelse, og alt imellom. Folk trenger informasjon fra oss for at hverdagen skal fungere, sier Erlandsen.
Hun legger til at det er et stort ansvar, og at de gjerne skulle vært flere, ikke færre, som arbeider med kommunikasjon i kommunen.