På den annen side har vi mange fortellinger om hvordan smarttelefoner, digitale medier og plattformer tar noe fra oss. Mange bruker ord som «tyv» og «stjele» når de forteller om sitt forhold til digitale medier. Digitale medier og plattformer er tidstyver, de stjeler konsentrasjon, nærvær, energi og privatliv. Folk forteller om opplevd mangel på kontroll og atferd de ikke liker.
I prosjektet Invaderende medier, ambivalente brukere og digital detox (DIGITOX) studerer vi ambivalente holdninger til digitale medier. At folk har et dobbelt forhold til mediene er ikke noen nytt. Medier og teknologier har alltid blitt møtt med både begeistring og motstand.
Samtidig har medieindustrien intensivert kampen om brukerne. Vi lever i en oppmerksomhetsøkonomi der medier og plattformer kjemper om folks tid og engasjement døgnet rundt. Det er mer krevende å balansere bruken og ansvaret for å regulere forbruket er blitt mer privatisert.
Digitale medier som gave og tyv: Et forskningsprosjekt om digital detox