– Det er klart at hvis vi forbedrer kollektivtilbudet vil flere reise kollektivt, og de som reiser får et bedre tilbud, sier Halse. Likevel mener han ikke nødvendigvis at billigere billetter er veien å gå.
– I kollektivtransporten har tilbud mer å si enn pris, utdyper han, og forklarer at én krone brukt på billigere billetter har mindre effekt enn å bruke den samme kronen på hyppigere avganger.
– Det kan være at vi undervurderer effekten av bedre kollektivtilbud, sier Halse. Bedre kollektivtransport kan nemlig bidra til at flere av dem som jobber i Oslo velger å bo i byer og tettsteder rundt hovedstaden.
Dette kunne dempet presset på boligprisene i hovedstaden, noe som først og fremst ville hatt en effekt for den økonomiske ulikheten. I praksis ville være en omfordeling fra de som har bolig i Oslo, til de som i dag ikke kommer inn på boligmarkedet.
– Det kan tenkes at et velfungerende pendlertilbud til og fra områdene rundt Oslo kunne bidratt til å motvirke ubalanse i både bolig- og arbeidsmarkedet, avslutter Halse.