– Mitt utgangspunkt når det kommer til kausalitet er de erfaringene jeg har fått fra å formidle den norske modellen på TV. Når du presenterer noe på TV så er det lett å tenke at de som ser på er dumme eller overfladiske, men det stemmer ikke. De er faktisk veldig interesserte og smarte, sier Eia.
Etter mange års erfaring med å formidle vanskelige temaer på TV, vurderer han Samfunnsviternes standpunkter som vanskelig å forstå.
– Jeg skjønner at det er en fagtekst og den er for fagfolk, men man må tenke at folk kan falle av. Jeg faller av selv. Det er så mye ord og fagbegreper, så jeg føler ikke at jeg får noe kjøtt på beina.
Han har en klar formening om hvordan man best skal formidle, uavhengig av innholdet som skal ut. Hvis man bare kjøper formuleringer man har sett mange ganger, mener han at man ikke har tenkt ordentlig igjennom saken. Man tenker bedre når man tvinger seg selv til å snakke klart, sier han.
– La oss ta et eksempel, hvordan bruker vi begrepet «sammenpresset lønnsstruktur»? Hvordan tvinger vi oss selv til å tenke igjennom at dette betyr at høytlønnede ikke tjener så mye mer enn lavtlønnede i Norge? Hva betyr det egentlig? Hvilke konsekvenser får dette? Man er nødt til å tenke årsak og virkning. Slik jeg ser det nå så er det puttet for mange ting i sekken, forteller Eia.