1. Lag en liste
Finn ut hva som er viktig for deg, ved å lage en liste med grunner til hvorfor du ønsker et jobbskifte. Slik kan det bli tydeligere for deg hva som er motivasjonen din for å bytte jobb.
- Hva vil jeg?
- Hvem vil du jobbe med?
- Hvordan ser det ut der du jobber?
- Hva slags arbeidsoppgaver vil du ha?
Sett deretter av tid til å se på listene dine og gjør deg noen refleksjoner.
2. Få oversikt over egen kompetanse
Samle kompetansen du har tilegnet deg i både jobben og utenfor arbeidslivet. Noter ned suksesshistorier, eksempler og egenskaper. Kompetansekartlegging hjelper deg å sette ord på det du har lært, og hva du faktisk kan. Faglig og akademisk kompetanse, livserfaring og arbeidserfaring. Frivillig arbeid, verv og innsikt i interesser, verdier, styrker og ferdigheter er viktige kompetanser å kjenne til. Like viktig er det kunne formidle kompetansen din i form av CV, søknad, jobbintervju eller startup. Utforsk din kompetanse sammen med andre, gjør deg også kjent med arbeidsmarkedet og samfunnets fremtidige kompetansebehov.
3. Oppdater CV og LinkedIn -profil
Vær nysgjerrig på hvordan din kompetanse har overføringsverdi til andre bransjer, yrker eller roller.
4. Forbered deg på hindringer
Vær ærlig med deg selv om hvilke bekymringer du har, og skriv ned potensielle barrierer som kan dukke opp. Skap deg strategier for å håndtere hindringene du har notert. Skill mellom hva som innenfor din kontroll, og forsøk å gi slipp på det du ikke rår over, som for eksempel hva andre tenker om valget ditt. Det vil spare deg for mye uro og stress.
5. Bygg nettverk
Du er din egen merkevare. Delta på frokostseminarer kurs eller konferanser. Snakk med nettverket ditt og fokuser på hva du kan bidra med inn i relasjonen. Spør om tips eller råd, istedenfor å spørre om noen kan hjelpe deg med å finne en jobb. Allier deg med en heiagjeng, og øv også på å formidle motivasjonen din, viktige verdier, hva du vil og dine bidrag til arbeidslivet.
6. Utforsk arbeidsmarkedet
Du svikter ingen ved å sjekke ut arbeidsmarkedet. Det er lov til å søke jobb mens du er i jobb. Det er en fin måte å gjøre deg kjent med krav og forventninger i arbeidsmarkedet. Sett opp en liste med egne ønsker og forventninger. Her kan du få innblikk i markedsverdien din, og du kan avdekke om det kan vært lurt med påfyll av kompetanse. Du kan også starte for deg selv, søke permisjon eller tenke både – og løsninger. Ta pulsen på hva som rører seg i arbeidsmarkedet. Benytt www.utdanning.no eller www.arbeidsplassen.no for å lære mer, sammenligne yrker og innhente informasjon.
7. Skap mening der du er, med det du har
Lag en liste over hva som er viktigst for deg og betyr mest. Skriv ned alt du gjør i løpet av en dag eller en uke, så sammenligner du listene. Deretter kan du ta nødvendige grep for å få mer arbeidsglede. Vær nysgjerrig på tanken bak de ulike arbeidsoppgavene dine og rollen, og se på hvordan du kan bidra utover deg selv, og se på jobben du gjør i en større sammenheng. Få inn litt lidenskap også. Hvis du elsker baking, men jobber med noe annet, dra i gang en digital bakedag den siste fredagen i måneden. Vær kreativ og finn ulike måter å invitere lidenskapen din inn i jobben.