– Det har blitt veldig mange ulike oppgaver vi i skolen skal håndtere, samtidig som støttestab sentralt oppleves mindre, bekrefter hun. Onarheim viser til at skoleledelsen skal jobbe med alt fra risikoanalyser til budsjett, utlysninger og håndtering av elevsaker, skolebygg og alarmer.
– Dette gjør at vi kommer tett på og får et tydelig eierskap til de avgjørelsene som skal tas, men samtidig har dette allerede i dag også en nedside i og med at vi stadig får nye oppgaver å løse, uten samtidig å få en større verktøykasse å løse dem med. Av og til kan jeg tenke at primæroppgavene våre, det å undervise og ta vare på barna, drukner litt. Jeg er tross alt ikke administrativt utdannet. Onarheim føler at balansen mellom eksterne føringer og egen mulighet til å påvirke hverdagen, likevel er god.
– Vi får føringer ovenfra, men fortsatt god mulighet til å gjøre det til vårt eget. Der synes jeg det er en relativt god balanse i Asker kommune.
Onarheim innser at det kanskje er noe spesielt å reflektere over disse tingene akkurat nå, ettersom det har vært særlig mange administrasjonsoppgaver under pandemien. Likevel ser hun fram til å følge med på hvordan tillitsreformen vil utspille seg i framtiden.
–Det kan av og til virke som om den jobben vi gjør i møte med elevene ikke er noe verdt om den ikke samtidig er dokumentert, og det kan være en farlig felle å gå i. Samtidig har jeg ikke selv noe godt svar på hvordan man skal løse det. Jeg er derfor veldig spent på å se hva slags systemer vi vil bli bedt om å jobbe etter i tiden framover, avslutter Onarheim.