Samtidig er det problematisk når det bikker over i motsatt retning, understreker hun.
– Når norske utdannelses- og forskningsinstitusjoner, som skal tjene det norske samfunnet og det norske embetsverket, og den norske, opplyste offentlighet, i stedet blir forskningshoteller for internasjonale forskere som ikke kan norsk, og ikke arbeider her fordi de har noen interesse i det norske samfunnet, får vi et annet problem, forklarer Hellestveit.
Hun mener at vi da mister båndet mellom forskningen og det norske samfunnet. Løsningen ligger i en god balanse, poengterer hun.
At utenlandske forskere ikke er interesserte i å forvalte nasjonale interesser, er noe Wig gjerne skulle sett dokumentasjon på:
– De fleste utenlandske forskere kommer for å bli her lenge, mange av dem har barn som vokser opp i det norske samfunnet. Det er mulig at nasjonalfølelsen ikke er like sterk – de kommer jo tross alt fra et annet land, men vi kan ikke velge utenlandske forskere basert på lojalitet og nasjonalfølelse, proklamerer Wig.
– Veldig mange norske forskere har vært i andre land for å kvalifisere seg for stillinger i Norge – og vice versa. Det er en del av forskning som institusjon, legger han til.
Men Hellestveits bekymring for dominans av utenlandske forskere på enkelte fagfelt begrunner hun videre med at sektoren blir mer sårbar for politisk press fra utøvende myndighet.
– Hvem som får forske, hva de får forske på og hvem de får lov til å samarbeide med, er spørsmål som ikke skal dikteres fra utøvende myndigheter, utdyper hun.
Hennes analyse har lenge vært at dette presset tiltar på grunn av den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden. Hun hevder at trenden er forsterket det siste året med spørsmål om akademisk boikott, frykten for såkalte illegalister i norsk akademia og gjennom debatten om innstramming i eksportlovgivningen – alle faktorer som også går på forskningsfriheten løs.
Dette gjør spørsmålet mer prekært, mener juristen.
– Fordi utenlandske forskere uten særlig tilknytning til landet, og som ikke kan norsk, ikke vil ha samme evne, mulighet eller vilje til å stå imot dette.