Der hun tidligere opplevde å bli sett på som «antikvarisk» i sin iver for aldersgrenser på sosiale medier, er det i dag stortingsflertall for tiltaket.
– Veldig mange kjenner på ubehaget ved å ha tekgigantene i lomma, og å se dem omringe Donald Trump under presidentinnsettelsen.
Det foregår klare lovbrudd i norsk skole, hevder Lunde, og viser til Datatilsynets undersøkelse av 50 kommuner denne våren, som avdekket at mange av dem har innført digitale læringsverktøy uten å vurdere elevenes personvern på en tilfredsstillende måte.
– Vi må spørre oss om det er det til elevens beste at de får utdelt en digital enhet, med tilgang til gamingsider, sosiale medier, Jodel, Netflix og YouTube, sier Lunde.
Hun sammenligner det med å ha en TV i klasserommet som viser reklamefilmer non stop.
Når det gjelder læring fra dataspill, vedgår Lunde at det kan være gode effekter av dette, men at vi må være bevisste på hva det går på bekostning av: den fysiske læringen.
– Vi mennesker er fysiske vesener. Den biologiske måten vi lærer på, skjer i samspill med andre levende mennesker. Vi vet fra hjerneforskning at jo yngre barna er, desto viktigere er det taktile og kroppslige i læringen.
Mange digitale metoder i skolen har et «snev av keiserens nye klær», syns hun. Et læringsspill på Ipad kan ofte like gjerne gjennomføres med klosser eller bokstavkort.