Dr. Dropin er en del av en trend som ble startet av selskapet Askeladden & Co. Askeladden ble stiftet i 2016, og har siden blitt en aktør på mange ulike markeder. Forretningsideen har vært å tilby teknologiske løsninger som kan forenkle kundens opplevelse med ulike tjenester.
Askeladdens primære forretningsområde har vært skjermet sektor. Det vil si tjenestebaserte bransjer der konkurransen fra utlandet er liten, slik som legetimer, restaurantbesøk og skjønnhetsbehandling.
Forretningsmodellen har imidlertid blitt kritisert fra flere hold. De har blant annet blitt beskyldt for dumpingpriser gjennom å underby andre private aktører i oppstartsfasen. De har også blitt kritisert for å anvende hurtigmat-lignende konsepter i bransjer som vanligvis ikke er utsatt for dette, slik som i helsesektoren.
På den andre siden har Askeladdens modell også blitt omfavnet for å bidra med sunn konkurranse i store, etablerte markeder.