Dette er noe Lill-Hege Foley må forholde seg til daglig. Samtidig som hun sliter med å få turnusen til å gå opp, må hun passe på at folk blir værende i jobben.
– At de ikke jobber for mye, og ikke jobber for mange søndager. Jeg skal passe på arbeidsbelastning, og at folk skal ha ferie, fri og avspasering – i en turnus som allerede ikke går opp. Jeg skal forebygge yrkesskader, ta vare på arbeidsmiljøet, og ikke minst må vi se på hvordan vi bruker folks kompetanse.
Hun har begynt å kartlegge sykepleiernes oppgaver, og har fått to miljøarbeidere som skal ta seg av kjøkken og avfallshåndtering. Samtidig har hun fått utlyst to aktivitørstillinger, og har igangsatt et samarbeid med frivillige. Hun har også som mål å skape et eieforhold til helsesenteret for hele kommunen, og ikke bare de som jobber der eller bor i nærheten. I det ligger det også å realitetsorientere befolkningen om tilbud og etterspørsel.
– Vi må spørre oss om kommunen har for mange lovpålagte tjenester til å kunne levere det de skal. Det er utrolig mange lover og rettigheter, så ja, det vi jeg si at de har.
Helspersonellkommisjonen peker på det samme når den anbefaler hardere prioriteringer i årene som kommer, som å redusere unødvendige kne- og snorkeoperasjoner. Samtidig trengs en mer grunnleggende diskusjon om hva slags helsevesen vi skal ha. Astri Syse er enig.
– Jeg tror vi vil bli nødt til å senke standarden. Jeg sliter med å se hvordan vi får til det uten at det blir kjempestore sosiale ulikheter, både geografisk, men også etter hvor mye folk har mulighet til å betale selv. Jeg ser ikke helt at de har kommet med en løsning på det.
Kommisjonen oppfordrer også folk til å ta mer ansvar for egen helse, alderdom og død. Ikke bare i form av et sunt liv, men også gjennom planlegging for hva slags omsorg de vil ha. Syse tror også at vi må ta mer ansvar selv.
– De som ikke kan gjøre det selv må få hjelp til det. At det legges til rette med fremtidsfullmakter og koordinatorer ute i kommunen. Jeg tror også at det kan bli nødvendig med noen nasjonale standarder, for når for eksempel pårørende bør kalles inn for å avklare når nok er nok i livets sluttfase.
Er det en fallitterklæring at vi har så gode medisinske behandlinger at vi snart kan leve til vi er 120 år, men samtidig ikke «bør» leve så veldig lenge fordi vi mangler kapasiteten til det i velferdsstaten?
– Dette her handler om beslutninger som må tas veldig høyt oppe. Men i dag kjører vi folk med demens gjennom pakkeforløp for kreft. Det kan umulig være bra verken for den eldre sjøl, samfunnet eller familien, avslutter Syse.