fbpx
Nyheter

— Jeg hadde nok ikke anbefalt det til en ny student

Den raskest økende gruppen ved universitetene i dag er de heldigitale studentene- nå utgjør de hver tiende student.

— Et heldigitalt studium fungerer fint nå, men jeg hadde nok ikke anbefalt det til en ny student sier Tori Ristesund, barnevernspedagog og nettstudent ved Universitetet i Sørøst-Norge. 

Hun representerer en ny generasjon studenter som navigerer i et stadig mer digitalisert utdanningslandskap. Statistikken bekrefter at hun ikke er alene om å velge fleksible utdanningsløsninger.

De siste ti årene har antallet studenter ved universiteter og høgskoler økt med 11,7 prosent. Mesteparten av veksten har kommet innen fleksible studier. Det vil si deltidsstudier, nettbaserte tilbud og samlingsbaserte studietilbud. Antall studenter ved nettbaserte studier har vokst med hele 225 prosent i denne perioden.  

Tori Ristesund har hatt et fleksibelt utdanningsløp hvor hun har fått erfare tre ulike undervisningsformer. Hun har tatt en bachelor som vanlig fulltidsstudium, master som samlingsbasert, og nå tar hun et heldigitalt årsstudium i informatikk ved USN.  

— Hvis jeg hadde gjort det i motsatt rekkefølge, og startet med å bare delta på digitale forelesninger, så hadde jeg nok strevd en del, sier hun.  

Tori-Ristesund.-foto-Victoria-aspect-ratio-9-16
Tori Ristesund. foto Victoria

ULIKE UNDERVISNINGSFORMER: Tori Ristesund har prøvd ut hele tre undervisningsformer som tilbys ved norske universiteter. Foto: Victoria Dørheim Ho-Yen.

Bachelorløpet i sosialt arbeid ved VID vitenskapelige høgskole hadde kultur for å møte opp i forelesninger. Det var mye obligatorisk oppmøte ettersom det var et fulltidsstudium. Ristesund er glad for at den tette oppfølgingen hun fikk i bachelorgraden. 

— Den småpraten i kaffepausen og slike sosiale treff var viktig for å skape et miljø for meg i Oslo, sier Ristesund. 

NIFU-rapporten Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger viser at det er flere og flere i den yngre aldersgruppen som søker seg til fleksible og samlingsbaserte profesjonsutdanninger. En forklaring på denne utviklingen kan være et økt behov for å jobbe ved siden av studiet, ifølge informanter i rapporten.  

Til tross for fleksibiliteten digital undervisning tilbyr, påpeker Ristesund verdien av fysiske møter, særlig i fag som handler om mennesker. 

— Spesielt i fagfelt som barnevern, hvor man jobber med mennesker, er det viktig å bli vant til å diskutere ting sammen, sier hun. 

Masteren i barnevern var samlingsbasert. Det betyr at studentene samles til noen fysiske samlinger i løpet av studietiden, med krav om at man jobber selvstendig med studiene mellom samlingene.  

— Når man først har kommet seg gjennom en bachelorgrad har man lært seg studieteknikker og vaner, som gjør at man klarer seg uten oppmøtekrav og det sosiale som kommer av et vanlig fulltidsstudium, understreker hun.  

Ristesund forteller at mange som tar nettstudiet sammen med henne, er folk som har studert en del før.  

— Det blir selvfølgelig mindre småprat og diskusjoner i det digitale studiet, men jeg opplever at gruppeprosjektene går bra og at lærerne er tilgjengelige for å hjelpe, sier hun.