Fra introduksjonen av kunstig intelligens på 1960-tallet, til den populære, generative chatboten ChatGPT i 2022 har KI utfordret hvordan vi tenker om flere aspekter ved vårt eget samfunn.
KI gjør nå at man må sette spørsmålstegn ved vurderingsformer og læremåter som tidligere har stått støtt ved universiteter og høyskoler. For hvordan kan vi egentlig vurdere kunnskap i en situasjon der selve kunnskapsproduksjonen skjer på helt nye måter? Er universitetene rigget for å møte KI, med dens goder og utfordringer?
Lars Magne Lundheim, professor ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon ved NTNU, mener det er vanskelig å si hva de største utfordringene vil bli for universitetene i møte med KI.
– Det er et vanskelig spørsmål fordi vi ikke vet på hvilken måte teknologien vil utvikle seg. Noen sier vi bare har sett starten, andre sier at generativ KI allerede nå har vist sin begrensning. Videre, som med all ny teknologi, aner vi ikke hvordan denne vil bli brukt, sier han.