Samfunnsviterne støtter den overordnede intensjonen med fullføringsreformen. En fullføringsrett uten tidsbegrensning, samt økte krav til tidlig innsats og tilrettelegging for den enkelte vil kunne bidra til at flere fullfører videregående opplæring. Foreningen har også i tidligere innspill vært opptatt av at det må legges til rette for at flere fullfører videregående opplæring, blant annet til Lied-utvalgets rapport (NOU 2019:25). Det er stadig vanskeligere å klare seg i arbeidslivet uten videregående opplæring. Andelen unge uten jobb eller utdanning har økt betydelig de siste 10 årene. At flere fullfører vil bidra til at flere kommer seg inn i arbeidslivet med et fagbrev og at flere tar utdanning etter videregående skole. Dette vil aktivt bidra til å utjevne forskjeller i samfunnet.
Fullføringsreformen og Melbys uttalelser åpner imidlertid opp for noen viktige spørsmål rundt hva vi anser som viktig. «Vi går bort fra A4-tankegangen om at alle elever skal passe inn i en modell, og kommer med endringer hvor skolen skal tilpasse seg eleven», sa Melby på presentasjonen. Konsekvensen av flere valg er nødvendigvis at noe velges bort. Men er det lurt at fag som nettopp vil ruste eleven for en stadig mer kompleks verden er de som skal settes i spill?