Frette forteller at han tilbragte tre år i Israel på 1990-tallet som postdoktor ved Weizman Institute of Science. Her jobbet hans kollegaer aktivt for å bygge bro til de palestinske forskningsmiljøene.
– En boikott vil bare forsterke motsetningene, sier Frette og understreker at den langsiktige fredsbyggingen avhenger av at vi fostrer mer dialog – ikke mindre.
-De som tar til ordet for å boikotte Israel legger gjerne til grunn at situasjonen her er den samme som i Sør-Afrika; at disse historiene er like. Men det er de ikke, sier Frette.
Man kan ikke overføre lærdommer fra en kontekst til en annen uten problemer. Apartheidregimet i Sør-Afrika var bygget på en rasistisk ideologi. Frette mener at Israel ikke er rasistisk på den samme måten selv om palestinerne behandles dårlig.
Han forteller en historie fra sin tid i Israel, hvor han ble kjent med en israelsk araber som jobbet på samme institutt. Han påpeker at dette ikke kunne skjedd i apartheidregimets Sør-Afrika.
-Hvis jeg trodde at en boikott kunne ført til fred, så ville jeg vært for, understreker Frette.
Boikott på institusjonelt nivå vil pålegge forskere en praksis som innskrenker den akademiske friheten til norske akademikere. Alle forskere må stå fritt til å velge hvem de skal samarbeide med, mener Frette.
-En akademisk boikott er i dette tilfellet å bruke vitenskapen til noe den ikke skal brukes til, sier han.
Det hører med til historien at selv om boikotten av Sør-Afrika var en av grunnene til at apartheidregimet falt, så har denne boikotten også blitt kritisert for også å ramme dem som skulle hjelpe.
Likevel, da daværende president i Sør-Afrika Nelson Mandela i 1997 talte til en palestinsk delegasjon som var på besøk i landet uttrykte han sin ubetingede støtte: Having achieved our own freedom, we can fall into the trap of washing our hands of difficulties that others face. Yet we would be less than human if we did so.