Du gjør uansett lurt i å enten forsøke å løse utfordringene der du er ansatt, eller om nødvendig, se deg om etter noe annet. Men for all del, ikke si opp før du har en annen jobb å gå til. Det dummeste du kan gjøre, er å gå arbeidsledig over lengre tid.
For ifølge STAMI-rapporten kan det å være i arbeid, i seg selv være helsebringende, og ha positive virkninger gjennom aktivisering, sosial kontakt og opplevelse av mening i hverdagen.
Så hvordan løser du utfordringene som gjør at jobben din går fra «verdens verste sted» å være på, til å bli et sted du trives?
Det er ikke alt du kan gjøre noe med selv, for eksempel er det vanskelig å endre selve arbeidsoppgavene, påpeker Innstrand.
Men du kan utforske alternative måter å jobbe og utføre arbeidsoppgavene på, og prøve å forme dette rundt dine egne styrker, ferdigheter og kunnskaper slik at det føles mer meningsfylt, spennende eller engasjerende, tipser hun:
— Dette kalles jobbforming. Et eksempel på dette er å endre en monoton og repetitiv oppgave til en situasjon der du konkurrerer med deg selv med å få flest mulig oppgaver gjort eller satt i et system som gir mening. Det handler om å utfordre deg selv til å få mer ut av arbeidet ditt, oppnå bedre produktivitet, ny kunnskap eller ferdigheter, og større engasjement innenfor gitte rammer, forklarer professoren.
Bjørnskov trekker igjen frem følelsen av kontroll:
— Du kan ikke tvinge andre til å anerkjenne arbeidet ditt, men det er fullt mulig å ta mer kontroll over hvordan arbeidshverdagen din er, sier han.
For eksempel når det er mulig å fjernjobbe, kan det noen ganger være lurt å gå tidligere hjem og heller jobbe en time på ettermiddagen eller i helgen, tipser Bjørnskov. Å få tilrettelagt på selve arbeidsplassen sin, kan også hjelpe på å få det bedre.
— Jeg har for eksempel teppe på gulvet på kontoret, min egen lenestol og min egen kaffe, forteller professoren.
For å lykkes, er det viktig å ha en nær dialog med leder for å se på hva dere kan gjøre sammen for å gjøre arbeidsplassen til et bedre sted å være, råder Innstrand, og peker på medarbeidersamtalen som et viktig verktøy.