Før hun skrev kronikken, hadde Berg snakket med flere bransjekollegaer og venner.
De fortalte alle om lignende situasjoner hvor man må jobbe døgnet rundt for å komme i mål med knappe tidsfrister som byråene har pålagt dem.
De fortalte om en lederkultur med holdninger som at det må jobbes ekstra hardt for å fortjene ferie.
Kanskje vil en typisk situasjon i et tilfeldig reklamebyrå utspille seg slik:
Et team på ti kreative hoder drodler frem ideer og spurter mot byråets skyhøye budsjettmål som skal nås hver måned. Skal kunder være villige til å betale for innholdet må det være av stjernekvalitet. Lønnsomhet krever at innholdet som det egentlig trengs 40 arbeidstimer å ferdigstille, produseres på 15 timer. Flere prosjekter for flere kunder må ferdigstilles samtidig. En pølsefabrikk som skal levere gourmet.
Teamet forsaker familieliv, venner, trening og søvn.
Når månedens budsjettmål er nådd, blir det klapp på skulderen og middag på sjefens regning. «Go, team! Takk for strålende laginnsats!».
I realiteten har laginnsatsen handlet om å komme seg helskinnet gjennom slitet uten å bli syk.
-Det har lenge vært en opplevelse av at forhold som dette er et problem i kommunikasjons-, medie- og pr-bransjen, sier Berg.
-I dag forventes det at mennesker skal operere som maskiner, også ledere. Dette er strukturelle problemer som kan ta tid å endre på. Mennesker som opererer som maskiner og er stresset har ikke overskudd til kreativitet, innovasjon og omsorg. Og er det noe verden virkelig trenger, så er det det, legger hun til.