Et hovedmål for en hvilken som helst velferdspolitikk må være at vi skal ha gode materielle vilkår i livene våre. En bærekraftig velferdspolitikk må videre sikre at “vi” omfatter det brede lag av samfunnet, samt fremtidige generasjoner. Statlige investeringer, offentlige tjenester og velferdsstaten i sin helhet er ikke mål i seg selv, men nødvendige deler av det overordnede politiske målet. Den har riktignok vist seg å være det beste middelet for å sikre likhet, trygghet og velstandsløft siden begynnelsen av etterkrigstiden. Samtidig blir velferdsstaten stadig utfordret – både i utlandet og i Norge. Økende offentlig budsjetter, flere unge på uføretrygd og en stadig aldrende befolkning kompliserer ideen om hva vi faktisk kan finansiere. Det har ført til at mange har hevdet at velferdsstaten har blitt for stor og dyr.
I krisetider har ofte velferdsstaten, og store offentlig budsjetter, blitt sett på som en luksus man ikke kan ta seg råd til. Dette var svært tydelig etter finanskrisen, da mange europeiske land førte en aggressiv kuttpolitikk for å demme opp for store økonomiske tap. Dette viste seg å være fullstendig feilslått. Store kutt førte til en drastisk reduksjon i etterspørselen i økonomiene, og kuttene rammet svært skjevt. Trygdeordninger, helsetjenester og utdanningsbudsjetter blødde i land som Hellas, Spania og Storbritannia. I ettertid har de fleste økonomer konkludert med at den kraftige kuttpolitikken var feil medisin for økonomier i dyp krise, noe som heldigvis har resultert i en helt motsatt politikk under den pågående pandemien.
Selv om velferdsstatens rolle blir tydeligere under krisetider, er velferdsstatens bidrag til en jevn og lik velstandsvekst i det lange løp den største bragden. Her er det også andre spilleregler som gjelder. I krisetider kan vi tillate oss å gjøre «hva enn som skal til», men på lang sikt er det noen begrensinger som blir vanskeligere å overskride.
Har vi råd til velferdsstaten?