Som Federica Russo i Solaris, mener Pasi at utviklingen og spredningen av KI-teknologi ikke har vært håndtert på en ansvarlig måte. Hun forklarer at KI-begrepet først ble tatt i bruk i 1956, mens de første chatbotene og automatiske oversettelsesmaskinene kom på 1960-tallet, da IBM også utviklet den første søkemotoren.
– Det er altså ingen ny teknologi vi snakker om. Det som har skjedd er at mengden digital informasjon har eksplodert, mens datateknologien er blitt mye kraftigere, understreker Pasi.
Ifølge Pasi var det de store teknologiselskapene som begynte å dele KI-teknologien, inkludert generativ KI, med allmennheten, skjønt uten å ta høyde for teknologiens begrensninger.
– Dette er en teknologi som er basert på statistikk, på sannsynlighet. Det finnes ikke noe element av intelligens i ordets rette forstand i dette, forklarer hun.
Hun forteller videre at når en chatbot generer en tekst, baserer den seg på en analyse av tusenvis av allerede eksisterende tekster, men uten å forstå semantikken i det den produserer. Mangelen på semantisk forståelse gjør at chatboter av og til kan generere innhold som er fullstendig falskt – et fenomen som er kjent som hallusinering.